Tipy, jak doplnit energii po probdělé noci

Nespavost je fenomén dnešní doby. Je obtížné udržet organismus, tělo i mysl aktivované, když chybí spánek. V první řadě je třeba nespavost řešit. Vhodnými nástroji jsou jóga, meditace, dechová cvičení, terapie.

Co však dělat, když jste celou noc nespali nebo spali minimálně a potřebujete fungovat? Zde jsou tipy, jak zvládnout den po probdělé noci:

  1. Světlo

Jasné denní světlo, nejlépe sluneční je vynikající léčbou a vzpruhou. Jestliže potřebujete aktivovat svou unavenou energii, potřebujete slunce. Zejména v zimních měsících může být nedostatek slunce problém, což se projeví jako větší míra únavy, ztráta elánu, potemnělé pocity i myšlenky.

Jestliže slunce není k dispozici, rozsviťte co nejvíce světel, lustrů, lampiček. Je-li nedostatek spánku častým problémem, pořiďte si umělé slunce. Přístroj simulující sluneční záření aktivuje a zesiluje vaši unavenou energii.

Sluneční či světelná terapie je vhodná také pro každého, kdo vstává ještě za tmy.

  1. Voda

Dehydratace se projeví mimo jiné zvýšenou únavou. Zejména ráno bývá tělo dehydrované. Naučte se ihned po probuzení vypít sklenici vody a rychle poznáte, jak je pro organismus voda důležitá.

Po probdělé noci věnujte větší pozornost dostatečnému příjmu tekutin, které váš organismus bude nezbytně potřebovat. Díky tomu zmírníte spánkový deficit o další nepříjemnost, která se podílí na únavě, což je právě odvodnění, vysušení organismu.

  1. Kofein a kávová zrna

Kofein skutečně ovlivňuje spánkové signály v těle i v mozku. Díky tomu se rychle cítíte probuzení a čilí. Dokonce pomohou i kávová zrnka, pokud nepijete kávu. Jednoduše se nadechněte a vůně kávových zrn stimuluje mozek. Aroma kávových zrn zmírní projevy spánkového deficitu a dovolí vám být bdělí.

Můžete použít malou uzavíratelnou nádobu s kávovými zrnky uvnitř, ke kterým si budete moci tu a tam přičichnout a nadechnout vzpruhu pro svou činnost.

Pokud budete popíjet kávu, dávejte si pozor na množství. Poslední šálek kávy byste si měli dopřát po obědě, jinak vám odpolední dávky kofeinu znesnadní večerní usínání. Navíc, nadměrný příjem kávy vede k podrážděnosti, impulzivitě a nervozitě.

Doporučení č. 2 Voda platí obzvláště v případě, že pijete kávu. Kofein sice zahání spavost a únavu, ale současně vede k dehydrataci. Jak jsme uvedli, dehydratace má svůj podíl na zvýšené únavě. Proto je třeba doplnit pití kávy dostatečným příjmem jiných tekutin, nejlépe neperlivé, neslazené vody.

  1. Snídaně

Ano, tak často zmiňovaná snídaně. Má skutečně velký význam. Zejména, když se nasnídáte zhruba do hodiny poté, co jste vstali ráno z postele. Ideální jsou ovesné vločky. Po probdělé noci však zařaďte nejen do snídaně, ale i během dne více ovoce. Nejenom že obsahuje zmiňovanou vodu, ale také přírodní cukr, který dodá vaší unavené energii vzpruhu.

Navíc většina ovoce obsahuje vitamin C a/nebo vlákninu. Vitamin C je skvělý pro období zvýšených nároků na organismus, což platí právě po probdělé noci. Vláknina (obsažená i v ovesných vločkách) zase zásobuje tělo energií v dlouhodobém horizontu. Budete tedy udržovat zvýšenou hladinu energie během celého dne.

  1. Oběd

Během dne se snažte vyhnout těžký jídlům, sladkostem a velkému obědu. Lehčí jídlo složené převážně z ovoce a zeleniny je pro unavený organismus daleko vhodnější. Získáte tak přirozený dopink energie a neutratíte draze vytěženou energii na trávení těžkého nebo velkého jídla.

Krevní oběh se navíc bude moci soustředit na okysličování mozku a svalů namísto soustředění na trávení velkého či těžkého oběda. Díky tomu zaženete ospalou otupělost, malátnost a popolední tuhost.

  1. Odpolední siesta

Zatímco ranní přispání si není dobré ani moc zdravé s odpoledním zdřímnutím je to zcela naopak. I krátké odpolední zdřímnutí dokáže vynahradit až hodinu nočního spánku. Dalším příjemným účinkem odpoledního zdřímnutí je zlepšení nálady, čilost a udržení efektivní výkonnosti.

Máte-li přes den možnost zařadit krátké zdřímnutí, můžete díky tomu skvěle regenerovat síly i mozkovou aktivitu. Zdřímnutí by nemělo následovat po velkém jídle a po probuzení byste měli dodat tělu energii v podobě ovoce a skleničky džusu. Pití kávy se již vyhněte, vhodnější je zelený čaj nebo voda.

  1. Kovářské měchy

Další doporučení přináší jóga. Jde o dechové cvičení zvané bhastrika neboli kovářské měchy. Jde o rychlé dýchání nosem, kdy nádech a výdech následují v rychlém tempu za sebou, dech je ostrý a plný. Břicho se naplňuje a vyprazdňuje jako kovářské měchy, odtud název. Do dýchání se aktivně zapojuje bránice, to je důležité.

Dechové cvičení bhastrika umožňuje rychlou výměnu plynů v těle. Dochází ke svěžímu zásobení organismu kyslíkem, což má výrazně osvěžující vliv. Stačí několik dechových cyklů (1 dechový cyklus = nádech a výdech), ale účinky poznáte okamžitě.

Může dojít k efektu točení hlavy. V tomto případě nechte otevřené oči během cvičení a snižte počet dechových cyklů, které cvičíte. Důležitá jsou rovná záda, aby se dostatečně zapojila bránice a mohlo dojít k dýchání do břicha.

  1. Pohyb

Odpoledne bude ideální čas na čerstvý vzduch a sluníčko. Denní světlo a jeho důležitý vliv na hladinu energie a tedy i zdraví jsme již zmínili. Svěží procházka na čerstvém vzduchu je dalším aktivátorem energie. Stačí již 10 minut rychlejší chůze.

Procházku můžete nahradit i cvičením, neboť odpolední cvičení je skvělé pro udržení zdravého srdce a krevního oběhu. Navíc odpolední cvičení je ideální pro udržení správného biorytmu bdělosti a odpočinku v horizontu 24 hodin. Cvičení odpoledne tedy udrží denní rytmus zdravý a funkční.

 

Co pomáhá Vám nejlépe zvládat únavu? Přidejte svou radu do komentáře. Děkujeme.

Líbí se vám článek?

  1. Sdílejte jej s přáteli.
  2. Ohodnoťte nás hvězdičkami.
  3. DĚKUJEME.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *