Úzkost

Úzkost je nepříjemný psychický stav, který se projevuje strachem, obavami, pochybnostmi, starostmi. Navíc však úzkost ovlivňuje fyzickou stránku, kde se projevuje jako bušení srdce, bolesti břicha, bolesti hlavy, obtížné dýchání, svalové napětí. Úzkost se může objevit v určitých situacích nebo obdobích.

Můžete mít pocit, že na vás sedly obavy, neklid, nejistota a starosti. Objeví se pocit nejisté půdy pod nohama, kdy je třeba se pevně chytit země, držet se něčeho a nepustit. To může ovšem zvýšit riziko prohloubení nebo prodloužení úzkosti.

Co pomáhá proti úzkosti

Pomocí při úzkosti je pohyb. Nezůstat sedět, ale hýbat se. Můžete zvolit procházku, úklid, cvičení jógy. Pohyb při úzkosti dodá potřebné vědomí vlastního těla. Tím mysl získá ujištění o něčem skutečném, hmotném, o co se může opřít. Něco, co funguje. Něco, na co se můžete spolehnout.

Vhodnou pomocí při úzkosti nabízí také masáže. Nechat se namasírovat a vnímat jednotlivé části těla, jak se probouzení a aktivují, uvolňuje se vnitřní napětí a rozptylují se nepříjemné myšlenky i pocity. Použít můžete také masírovací pomůcky, míčky apod.

Co úzkost zhoršuje

Naopak co úzkost zhoršuje, jsou sedavé aktivity. Sednout si k televizi nebo k počítači má negativní vliv na úzkost. Dokonce ani čtení knihy nebo koupel nepřinese uvolnění a úzkost mohou zhoršit.

Shrnutí – úzkost

Trpíte-li úzkostmi, naordinujte si pohyb. Tím z těla vyženete obavy, negativní myšlenky i nepříjemné pocity, které se usazují v těle a snaží se vás v pohybu omezit. To je totiž pro úzkost důležité, paralyzovat vás, aby vás plně ovládla. Zkuste se úzkosti postavit a vytřeste ji z těla pohybem.

Líbí se vám článek? Sdílejte jej s přáteli.

Podělte se o vlastní zkušenost, jak zvládat úzkost a připojte svůj komentář pod článkem.

4 comments

  1. Michaela

    Zuzanko,
    tak to je pro mě nová informace… to znamená, že ani koupel při puštěné relaxační hudbě, koupel v soli nebo čtení pozitivních knížek neodbourají úzkost?
    Děkuji za odpověď

    • Zuzana Musilová
      Author

      Michaelo,

      obecný závěr a doporučení uvedené ve článku se vztahuje k výzvě, aby lidé zapojili více aktivity a omezili sedavý či pasivní způsob života. Sedavý způsob (zaměstnání, škola, počítačové hry, sociální sítě, sledování televize, řízení, apod.) má mnoho negativních dopadů na naše zdraví. Jedním z nich je i riziko úzkosti.

      Aktivity, které jsou charakteristické nedostatkem pohybu, sedavé aktivity zvyšují riziko úzkosti a prohlubují ji. Pasivita má velice blízko k odevzdanosti, rezignaci, což u úzkostných stavů vede ke zhoršení, kdy se navíc může rozvinout i deprese. V tomto stadiu má člověk pocit, že se vše již zastavilo úplně. Je obtížné nasbírat síly k tomu, začít se opět vracet do života.

      Jde o to porozumět, že přílišná pasivita a nepohyblivost přináší řadu problémů a je třeba ji vyvažovat aktivitou, pohybem a zapojením se. Čtení pozitivních knih je dobré, ale ještě lepší než číst je praktikovat. K tomu je však zapotřebí vlastního úsilí (rozumějte pohybu).

      Je rozdíl, když si dáte relaxační koupel po dnu nabitém pohybem, akcí, úkoly, vyřizování, apod. anebo když si koupel dá člověk, který je v útlumu, pasivitě, zavalen negativními myšlenkami obav, ztrápenosti, sklíčenosti, když je člověk plný strachu a nejistoty.

      Proto je lepší začít něco dělat, než jen čekat, až úzkost sama zmizí. Úzkost většinou zůstane pouze tak dlouho, dokud jí člověk nechá zavřené dveře. Když dveře otevřete a vyjdete ven, můžete od úzkosti odejít, protože úzkost nemá ráda změnu.

  2. Eva

    Souhlasím, mám vyzkoušeno. Jak se ale zbavit úzkostí v posteli, kde trávím už pátý týden se zápalem plic, z toho týden v nemocnici a představa vleklé rekonvalescence mi moc nepřidá. Jsem pracovitý člověk, pořád něco dělám. Teď už jsem v koncích a úzkosti útočí docela silně..

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *