Deprese ve šťastném životě

Deprese je nemoc radosti. Radost a energie jednoho dne zmizí a místo nich zůstane jen smutek, únava a naprosto nulová motivace nebo chuť do čehokoli. Dokonce vás stěží nadchnou natož rozhýbají věci, které jste ještě včera měli rádi. Všechno je to pryč. Zůstalo jen divné prázdno, které se zdá naprosto vyhladovělé a zdánlivě nekonečné.

Jedním z paradoxů deprese je, že ji můžete prožít i v jinak skvělém a šťastném životě. Máte zdravé dítě, milujícího partnera, zajímavou práci, ale přesto cítíte nekonečný smutek, únavu. Máte pocit jako by schopnost cítit radost někdo vymazal z vaší duše, hlavy, těla, jednoduše je pryč. Ať se snažíte sebevíc, ať děláte a zkoušíte všechno možné i to divné, radost je pryč a nezůstala po ní ani stopa.

Když máte smutný, nešťastný, obtížný nebo těžký život, ostatní snadno pochopí, že vám není do smíchu. Když ale máte vše, možná i více než dnešní většina (milující rodinu, fyzické zdraví, práci, peníze), je pro ostatní nepochopitelné, že nejste šťastní.

Deprese ve šťastném životě je těžší než v nešťastném životě. Proč? Protože sami můžete mít pocit, že na ni nemáte nárok. Nebo jste nevděční. Nebo jste rozmazlení, nároční, chcete přespříliš…. Nezasloužíte si být smutní, bez radosti a chuti do života. Šťastný život na vás uvaluje povinnost cítit radost v každém okamžiku, zářit, být plní energie, života, jako na obálce časopisu. Ve výsledku se cítíte navíc provinile, zahanbeně a nevděčně. Získáte pocit, že jste nejen smutný, ale i špatný člověk, který si neváží všeho dobrého, čemu se mu dostalo.

Někdy je to ještě horší, když zjistíte, že okolí pochybuje o tom, co nebo jak se cítíte. S depresí totiž musíte nějak fungovat, pečovat o domácnost, děti, zajistit nákupy a chodit do práce. Vliv má jistě také stud. Stydíte se za to, co cítíte, protože vás trápí domněnka, že na svůj pocit nemáte nárok. Stydíte se za to, jak se cítíte, protože je u deprese obtížné najít obhajitelný, zřetelný, dlouhodobý důvod pro smutek, který cítíte každý den, týden co týden, měsíc po měsíci. Navíc musíte reprezentovat – manžela, partnerku, rodinu, firmu, svou image, svou značku. K tomu se smutek jednoduše nehodí. Nemůžete si dovolit tvářit se tak, jak se cítíte. Proto nasadíte usměvavou tvář, která po čase automaticky naskočí, jakmile se k vám někdo přiblíží nebo se dostanete mezi lidi.

Připínací úsměv se lze naučit, stejně jako smát se vtipům, usmívat se, když se usmívají ostatní, prezentovat nový produkt, dělat práce v domácnosti nebo kolem domu, ráno vypravit děti do školy. Všechno to však děláte jako robot, bez duše, bez radosti. U lidí s depresí není nic neobvyklého skrývat svůj stav za maskou štěstí. I když za ní máte pocit, že vaši duši někdo trhá na kusy, nebo že uvnitř je úplně prázdno, pusto, zhasnuto.

Když už najdete odvahu se někomu svěřit, jak se doopravdy cítíte, a on zpochybní váš pocit, podrobí vás pochybovačným otázkám, nebo vás dokonce začne přesvědčovat, že to tak není, že se přece zdáte být naprosto v pořádku, daří se vám, vedete dobrý a šťastný život, že nikde nevidí důvod ke smutku, který vás vnitřně ubíjí, vzdáte to. Uzavřete se ještě víc, uvězněni ve smutku, samotě, nepochopení.

Potřebujete podporu, pochopení nebo alespoň vyslechnutí. Potřebujete naději, něco, co vám pomůže najít znovu cestu do života.

Symptomy deprese

Mezi tři hlavní příznaky deprese patří:

  • depresivní nálada po dobu alespoň dvou týdnů,
  • ztráta zájmu, prožitku radosti, motivace,
  • snížená energie a zvýšená únavnost.

Běžně se vyskytují také další symptomy, mezi které patří:

  • snížená koncentrace, problémy s pozorností, rozhodovací schopností, pamětí,
  • snížená sebeúcta a sebevědomí,
  • pocity viny, bezcennosti, nehodnosti, nedostatečnosti,
  • pochmurný, neradostný, pesimistický výhled do budoucnosti,
  • myšlenky a činy sebepoškozování nebo sebevraždy,
  • poruchy spánku,
  • snížená chuť k jídlu.

Výjimkou není ani zlost, vztek, podrážděnost nebo dokonce sklon k násilí. Každý reaguje jinak, proto se někdo stáhne a izoluje, jiný je výbušný a zdá se, že vyvolává problémy. U dalšího převažují bolesti, zejména hlavy, zad, svalů nebo břicha.

Co dělat při depresi

Nenechte se odradit a hledejte někoho, kdo je schopný vás vyslechnout a uznat, jak se cítíte. Největší problém u deprese je nepochopení, zkreslené představy o příčinách deprese, ale také snaha nebýt přítěž, na obtíž. Na začátku jen potřebujete někoho, kdo je schopný vás vyslechnout bez obviňování, zpochybňování, nedůvěry. Proto hledejte a svěřte se, případně vyhledejte odbornou pomoc.

Můžete si nechat předepsat léky typu antidepresiva, ale důležitou součástí léčby je terapie. Léky vám pomohou zvládnout příznaky, terapie pomáhá porozumět, co se s vámi děje, porozumět symptomům a co s nimi dělat. Terapie vám pomůže získat a rozvinout dovednosti, které zabrání depresi v návratu. Terapie vám pomůže najít světlo na konci tunelu a cestu zpátky do života.

Ať už vás sužuje deprese osobně, nebo máte někoho blízkého, na kom vám záleží a chcete mu pomoci, nemusíte na depresi být sami. U deprese není na co dál čekat, protože život s depresí je jako život bez duše, bez života. Můžete však najít cestu zpátky do života a obnovit schopnost cítit radost. Na své první sezení se objednejte hned: zuzanamusilovaterapie@seznam.cz nebo zuzanamusilova@treeofspirit.cz

Víte-li o někom, kdo by si měl přečíst tento článek, přepošlete mu odkaz. Možná uděláte první krok a pomůžete někomu, kdo to zrovna potřeboval.

Líbí se vám článek?

  1. Připojte svůj komentář.
  2. Sdílejte jej s přáteli.
  3. Ohodnoťte nás hvězdičkami.
  4. DĚKUJEME.

Prosím, nekopírujte článek ani jeho části bez uvedení autora a zdroje. Děkujeme.

Ilustrační foto: www.shutterstock.com

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *